OBVESTILO O UPORABI VARNOSTNIH SEDEŽEV

Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu Republike Slovenije vodi in koordinira projekt PASAVČEK, katerega namen je spodbujanje pravilne uporabe otroških varnostnih sedežev ter varnostnih pasov med vožnjo v avtomobilu.
Otroci v Sloveniji poznajo akcijo pod imenom priljubljene figurice Pasavček.

RED JE PAS PRIPET

Napotki za nakup sedeža

Pri nakupu sedeža si lahko pomagate s temi kratkimi napotki. Odločite se za sedež, pri katerem vam bodo prodajalci znali dobro svetovati, kako ga namestite v avto – še boljše seveda je, če vam to tudi pokažejo in v katerem se bo otrok dobro počutil. Otrok mora biti v njem tudi pripet, pas pa ustrezno zategnjen, da otrokovo telo ob morebitnem trku ne zaniha preveč.

Otroški varnostni sedeži so razdeljeni v skupine glede na otrokovo starost in težo.

SKUPINA 0+ – avtosedeži za otroke, stare do enega leta in pol oziroma do 13 kg telesne teže. Otrok je lahko v sedežu do dovoljene teže ali dokler glava ne doseže vrha školjke sedeža. Če so otrokova ramena više, kot sta odprtini za zgornja trakova varnostnega pasu, je to znak, da je otrok prerasel sedež za dojenčka in potrebuje sedež skupine I.

SKUPINA I – avtosedeži za otroke, stare od 8 mesecev do štirih let oziroma od 9 do 18 kg telesne teže. Sedeži skupine I so z varnostnim pasom stalno pritrjeni v avtomobilu. Zelo pomembno je, da so trakovi varnostnega pasu dobro zategnjeni, da se sedež ne premika in da z nihanjem otroku med vožnjo ne povzroča neprijetnih občutkov.

SKUPINA II + III – avtosedeži za otroke stare od 3 do 12 let oziroma od 15 – 36 kg telesne teže. Za večje otroke – nad 18 kg telesne teže, uporabljamo posebne sedeže, jahače.

Sedež mora ustrezati standardu (trenutno je to ECE 44/03 in ECE 44/04) in mora imeti oranžno nalepko, na kateri so navedeni podatki o izpolnjevanju pogojev.

Universal: pojasnjuje, da je sedež namenjen uporabi v vseh modelih avtomobilov

9-18 kg: sedež je primeren za otroke navedene telesne teže

E4 – oznaka je dokaz, da je bil sedež preizkušen, številka ob črki E pa je oznaka države v kateri je bil preizkušen (1 je Nemčija, 4 je npr. oznaka Nizozemske)

03443204 – številka testa, posebej pomembni sta prvi dve številki 03, ki označujeta, da sedež ustreza standardu 44/03 in drugi dve, ki sta številki inštituta, kjer je bil sedež testiran 44 je številka zelo kvalitetnega inštituta TNO na Nizozemskem, zadnji štiri številke so številke testa

1474 – serijska št. sedeža

ECE 44/03 — oznaka ni obvezna, saj so nujni podatki v številki testa,

pomeni pa zagotovilo, da sedež ustreza navedenemu standardu.

Made in EU – oznaka Evropske unije (ali države), kjer je bil sedež izdelan.

Vsi sedeži niso prilagojeni za pritrditev na sredino zadnje klopi, kjer je sicer najbolj primerno mesto za pritrditev sedeža. Če zahteva proizvajalec sedeža pritrditev s tritočkovnim varnostnim pasom, lahko sedež namestimo na sredino zadnje klopi le, če imamo v avtomobilu vgrajen tak pas.

Najpogostejše napake pri uporabi avtosedežev:

1. SEDEŽ NI PRAVILNO PRITRJEN.
2. SEDEŽ NI PRIMEREN ZA OTROKOVO TEŽO, VIŠINO IN STAROST.
3. OTROK V SEDEŽU NI PRAVILNO PRIPET.

Kaj pa o pripenjanju otrok določa zakon?

Zakon o varnosti cestnega prometa v 102. členu v 14. točki določa: Med vožnjo v dvoslednem motornem vozilu z vgrajenim zadrževalnim sistemom mora biti otrok, mlajši od 12 let ali manjši od 150 cm, zavarovan z zadrževalnim sistemom, ki je primeren otrokovi telesni rasti in telesni masi. V osebnem avtomobilu, v katerem zaradi konstrukcijskih lastnosti avtomobila otroka ni mogoče zavarovati na tak način, sme sedeti tak otrok le na zadnjem sedežu. V 16. točki je določeno, da se z globo kaznuje za prekršek voznik, ki ravna v nasprotju z določbami tega člena.

Ksenija Brus mentorica projekta

DOSTOPNOST